Okmányok személyes átvételére az ügyfélszolgálatokon nincs lehetőség
2020-03-18
LAKHELYEN TÖRTÉNŐ JÁRVÁNYÜGYI MEGFIGYELÉS IDEJÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
2020-03-24
Show all

A Magyar Nemzeti Bank lépései a lakosság megsegítésére

Az MNB felszólította a bankokat, hogy a rendkívüli helyzetre való tekintettel a lakossági ügyfelek szemben is alkalmazzanak törlesztési moratóriumot. A törlesztési moratórium 2020 végéig történő fenntartása indokolt.

Az MNB elvárja, hogy átmenetileg a bankok a jelenlegi veszélyhelyzet alatt könnyen elérhető, a jelenleginél kedvezőbb árazású személyi hiteleket tegyenek elérhetővé, amelyek teljes hiteldíjmutatója (THM) a jegybanki alapkamat szintjét legfeljebb 5 százalékponttal haladhatja meg. Az MNB saját hatáskörében is megteszi a szükséges lépéseket.

A fentiek mellett az MNB elvárja a bankoktól, hogy az elkövetkező 6 hónapos időszakban az olyan árazási struktúrájú számlacsomagoknál és hiteltermékeknél, amelyeknél az árazás az ügyfél adott banknál vezetett bankszámlájára beérkező utalások összegéhez kötött ne alkalmazzák az utalások elmaradása esetére rögzített díj- és kamatemeléseket.

A fennálló lakáshitelek tekintetében az MNB felszólítja a bankokat, hogy ajánlják fel a hitelfelvevőknek a kedvezőbb kamatfelár és legalább 5 évre szóló kamatfixálás mellett elérhető Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel termékekre való átváltás lehetőségét. A munkaerőpiaci és így a háztartási jövedelmi helyzet romlásával járó kockázatokat biztosítások útján is csökkenthetik az adósok és a bankok. Az MNB ezért elvárja, hogy a bankok a biztosítókkal együttműködve kínáljanak ügyfeleiknek kedvező költségű, csökkentett jutalékú hiteltörlesztési kockázatokat csökkentő termékeket, kiemelten a munkanélküliség esetére szóló biztosításokat. Elvárt továbbá, hogy a bankok és biztosítók tegyék könnyen elérhetővé ezeket a termékeket úgy, hogy azok a nehéz helyzetbe került fogyasztók számára valós, megfelelő védelmet legyenek képesek nyújtani.